The Secret Life of Trees: Film Review & More - Your-Best-Home.net

Een boek van boswachter Peter Wohlleben verbrijzelde in 2015 de bestsellerlijst: “Het geheime leven van bomen”. Sinds 2020 is er een documentaire over. Lees hier of de film de moeite waard is en welke spannende feiten het werk onthult over bomen.

Waar gaat "The Secret Life of Trees" over?

Hoe communiceren bomen met elkaar? Welke invloed hebben ze op de dieren of paddenstoelen in het bos? Wat voelen bomen? Hoe herstelt een bos zich? Het boek beantwoordt deze en andere spannende vragen. De film geeft ook inzicht in het leven van bestsellerauteur en boswachter Peter Wohlleben en het succes van zijn non-fictieboek.

"The Secret Life of Trees": het succes van het boek

Met zijn "liefdesverklaring voor het bos" in boekvorm stond Peter Wohlleben maandenlang bovenaan de bestsellerlijsten. "The Secret Life of Trees" werd in 2015 en 2016 het best verkochte non-fictieboek van het jaar. En niet alleen in Duitsland was er grote belangstelling voor de bosfeiten. "The Secret Life of Trees" is in meer dan 40 talen vertaald. In dit land is het verkrijgbaar als gebonden eerste editie, paperback, e-book of audioboek.

Koop nu Peter Wohlleben's Secret Life of Trees van Amazon.

Kritiek op de documentaire film "The Secret Life of Trees"

De film voor het boek werd vanaf januari 2020 in de bioscopen vertoond en is nu te bekijken op dvd of Blu-ray of op de streamingdienst Netflix. Met zeer bijzondere natuurbeelden, vaak in razendsnelle beweging, betovert hij het publiek. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe een blad dat in de herfst naar de grond zeilde geleidelijk wordt afgebroken en opgegeten of er een schimmel groeit.
Maar de documentaire 'The Secret Life of Trees' bestaat niet alleen uit natuuropnames, waarover Peter Wohlleben zijn kennis van meet af aan deelt. De film springt vaak heen en weer tussen interviews en rondleidingen door het bos, waarbij de kijker gewoon meeluistert, evenals de off-screen verhalen van Peter Wohlleben. Het onderwerp verandert constant, de kijker wordt soms niet genoeg bij de hand genomen en door de film geleid.
Omdat het voornamelijk bestaat uit een serie opnames, waar je hier en daar wat meer uit had kunnen knippen, spat de film op sommige plekken te veel. Het kan een beetje vermoeiend worden om de 1 uur en 37 minuten achter elkaar te bekijken. Wil je echter 's avonds of tijdens een pauze wat uitzetten, dan is de film ook op te delen in hapjes van 30 minuten.
Als u op zoek bent naar spannende feiten over bomen en het bos, raden we u boeken of luisterboeken aan. Ben je al een grote fan van het boek of wil je in het algemeen zien welke kringen “The Secret Life of Trees” door de wereld heeft getrokken en welke populariteit auteur Peter Wohlleben heeft bereikt, maar ook de documentaire is de moeite waard.
Wist al? Voor elk verkocht bioscoopkaartje werd in samenwerking met de ecologische zoekmachine Ecosia een boom geplant op een betekenisvolle plek.

3 spannende feiten uit de film

1. In de documentaire "The Secret Life of Trees" reist Peter Wohlleben naar de oudste individuele boom ter wereld. Het is een spar die in een nationaal park in Zweden staat. Hij ziet er wat onvolgroeid uit, heeft alleen takken en twijgen op de bovenste helft van de stam. Geen wonder, want de boom is bijna 10.000 jaar oud!
  2. “Als we de natuur beschermen, beschermen we de natuur niet. We beschermen onszelf. (…) De natuur zal altijd herstellen. Misschien duurt het 1.000, misschien wel 10.000 jaar. Dit is geen tijd voor de natuur. Maar het is te lang voor ons ”, zegt Peter Wohlleben in een interview in de film.
  3. Volgens Peter Wohlleben heeft het kaal kappen van een bos ongeveer evenveel zin als het oogsten van een compleet veld aardbeien, hoewel veel van de vruchten nog helemaal groen zijn.

Kritiek op wetenschappers op "The Secret Life of Trees"

Sommige wetenschappers bekritiseren "The Secret Life of Trees": sommige dingen zijn niet wetenschappelijk bewezen, welzijn maakt bomen te menselijk. Hij zegt bijvoorbeeld dat grote bomen kleine nakomelingen "voeden". Dit is echter niet in de zin waarin een menselijke moeder haar kind borstvoeding geeft, en is niet wetenschappelijk bewezen, eerder een interpretatie.
Maar "The Secret Life of Trees" beweert niet een wetenschappelijk leerboek te zijn. Het is een non-fictieboek dat iedereen als bijzondere levende wezens dichter bij het bos en de bomen wil brengen. En dat lukt Peter Wohlleben op deze manier heel goed. Of een boom zijn kroost precies in de zin van een mens verzorgt, of je kunt het je maar grofweg op deze manier voorstellen, zou een lezer van het boek of kijker van de film niet moeten storen.

Interessante artikelen...